Het financiële meerjarenbeeld in deze Perspectiefnota wordt grotendeels bepaald door ontwikkelingen op de jaarlijkse autonome posten met nauwelijks keuzevrijheid en door overige financiële ontwikkelingen, waarin in beperkte mate keuzes te maken zijn. Onderstaande tabel geeft op de eerste plaats inzicht in de verwachte meerjarige ontwikkeling van de autonome posten en vervolgens worden de overige financiële ontwikkelingen per programma geduid. Onder de tabel volgt een toelichting per onderdeel.
Autonome en overige financiële ontwikkelingen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | I/S | ||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Autonoom | ||||||||
Gemeentefonds | 4.957 | 17.068 | 17.214 | 16.798 | 18.060 | S | ||
Nominaal en areaal 2026 | 2.900 | -18.500 | -17.700 | -16.500 | -18.200 | S | ||
Nominale ontwikkeling IHP | -71 | -142 | -213 | -284 | -355 | S | ||
Indexatie DMP 2024 naar 2026 | -12 | -23 | -34 | -51 | S | |||
Voordeel zorg | 6.250 | 4.010 | 4.010 | 4.010 | 4.010 | S | ||
Voordeel zorg - toevoeging aan BR Wmo en Jeugdzorg | -6.250 | I | ||||||
Dotatie overschot BW aan BR Wmo en Jeugdzorg laten vervallen | 3.000 | 3.100 | 4.500 | 800 | I | |||
Actualisatie meerjareninvesteringsplanning (MIP) | 2.132 | 959 | 1.008 | 586 | 549 | S | ||
Indexatie MIP | -62 | -116 | -170 | S | ||||
Planningsrealisme MIP | -147 | 314 | 1.350 | I | ||||
Indexatie opbrengsten OZB (inflatiecorrectie) | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | S | |||
Indexatie opbrengsten OZB 2029 tot 5% | 1.450 | S | ||||||
Aframen stelpost OZB | -860 | -860 | -860 | -860 | -860 | S | ||
Oninbare posten belastingen | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | S | ||
Dekking oninbare posten afvalstoffenheffing | 77 | 77 | 77 | 77 | S | |||
Dekking oninbare posten rioolheffing | 23 | 23 | 23 | 23 | S | |||
Toeristenbelasting | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | S | ||
Actualisatie treasury | 1.236 | -246 | 291 | -641 | -746 | S | ||
Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||||||
Burgerzaken - Legesopbrengsten | -172 | -1 | 236 | -110 | -110 | S | ||
Burgerzaken - Personele ontwikkelingen | 596 | 528 | 292 | -233 | -200 | S | ||
Burgerzaken - Materiële lasten | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | S | ||
Burgerzaken - Doorontwikkeling | -40 | -560 | -200 | -200 | -200 | S | ||
Doorontwikkeling digitale dienstverlening | -330 | -340 | -340 | -340 | -340 | S | ||
Dekking doorontwikkeling digitale dienstverlening | 259 | I | ||||||
Autonome technologische ontwikkelingen ICT-landschap | -500 | I | ||||||
Informatieveiligheid & Privacy | -2.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | S | |||
Kwaliteitsborging informatiebeheer | -100 | -100 | -100 | -100 | S | |||
Uitvoering Wet open overheid (Woo) | -100 | -100 | -100 | -100 | S | |||
Efficiency organisatieontwikkeling | 2.700 | 2.700 | 2.700 | S | ||||
Veiligheid | ||||||||
Zorg en Veiligheidshuis | -90 | -90 | S | |||||
Bereikbaarheid | ||||||||
Versnellen vervanging gelijkrichters | -84 | -148 | -211 | -275 | S | |||
Uitstellen uitbreiding parkeerareaal | -500 | I | ||||||
Economie | ||||||||
Subsidie Connectr (24M78) | -200 | -200 | -200 | -200 | I | |||
Onderwijs | ||||||||
Non-formele educatie | -38 | -38 | -38 | -38 | I | |||
Cultuur | ||||||||
Historische trolleybussen onderdak behouden (24M155) | -20 | I | ||||||
Brede openstelling Stichting Musis & Stadstheater | -60 | -60 | S | |||||
Rozet | -850 | I | ||||||
Participatie en armoedebestrijding | ||||||||
Kwijtschelding Afvalstoffenheffing | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | S | ||
Doorberekenen lagere kwijtschelding in afvalstoffenheffing | -60 | -60 | -60 | -60 | S | |||
Kwijtschelding Rioolheffing | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | S | ||
Doorberekenen lagere kwijtschelding in rioolheffing | -170 | -170 | -170 | -170 | S | |||
Kwijtschelding OZB en overige heffingen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | S | ||
BUIG 2025 | -801 | -1.263 | -1.461 | -1.812 | -1.864 | S | ||
Werkgeverschap sociale werkvoorziening | -783 | -743 | -705 | -669 | -635 | S | ||
Beschermingsbewind | -800 | -800 | -800 | -800 | -800 | S | ||
Alleenverdienersproblematiek | -120 | I | ||||||
Studietoeslag | -410 | I | ||||||
Vergroten bereik Individuele inkomenstoeslag | -360 | -360 | S | |||||
Borging wettelijke termijnen en kwaliteit dienstverlening uitvoering participatiewet | -600 | -600 | -300 | I | ||||
Welzijn en inclusie | ||||||||
Integrale aanpak moslimdiscriminatie in Arnhem (24M142) | -50 | I | ||||||
Actualisatie lasten De Hobbit | -150 | -150 | -150 | -150 | S | |||
Uitvoeringskosten inburgering | -400 | -800 | -800 | -800 | -800 | S | ||
De Overkant en de Leuke Linde | -250 | -250 | -250 | -250 | S | |||
Gezondheid en sport | ||||||||
Voordeel SPUK Sport | 988 | I | ||||||
Voordeel subsidie Sportbedrijf | 700 | I | ||||||
Exploitatielasten gymzalen | -225 | -307 | -307 | -307 | -307 | S | ||
Dekking exploitatielasten OZB, heffingen en verzekeringen gymzaal fluitekruid uit IHP | -20 | -20 | -20 | -20 | S | |||
Ruimtelijke ontwikkeling | ||||||||
Adviescommissie Omgevingskwaliteit | -65 | -65 | -65 | -65 | -65 | S | ||
Stadsontwikkelfonds (24M143g) | -6.000 | I | ||||||
Wonen en leefomgeving | ||||||||
Woonwagenstandplaatsen | -3.100 | I | ||||||
Wijkonderhoud | -3.220 | -3.220 | -3.220 | S | ||||
Aanpak Invasieve Exoten | -160 | -210 | -160 | -160 | -100 | S | ||
Dekking Aanpak Invasieve Exoten | 50 | I | ||||||
Totaal autonome en overige financiële ontwikkelingen | 3.733 | -4.576 | 3.191 | -1.640 | -3.011 | |||
Waarvan structureel | 13.624 | -3.141 | -1.085 | -3.552 | -2.811 | |||
Waarvan incidenteel | -9.891 | -1.435 | 4.276 | 1.912 | -200 |