De hiervoor toegelichte autonome ontwikkelingen, financiële ontwikkelingen in de diverse programma's en ambities waarvoor dekking aanwezig is binnen bestemmingsreserves of bestaande budgetten leiden in totaal tot het volgende beeld:
Financieel beeld 2025-2029 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Totaal autonome en overige financiële ontwikkelingen | 3.733 | -4.576 | 3.191 | -1.640 | -3.011 | ||
Totaal gedekt uit bestemmingsreserves of bestaande budgetten | 3.629 | -36 | -658 | -369 | -339 | ||
Totaal Perspectiefnota | 7.361 | -4.612 | 2.532 | -2.009 | -3.350 | ||
Waarvan structureel | 13.624 | -3.154 | -1.098 | -3.597 | -2.928 | ||
Waarvan incidenteel | -6.262 | -1.457 | 3.631 | 1.588 | -422 |
Hieruit blijkt door de jaren heen een wisselend beeld te ontstaan, variërend van een voordeel in 2025 tot een nadeel vanaf 2029. Het structurele aandeel daarin is vanaf 2026 in alle jaren negatief. Het is echter van belang om dit beeld af te zetten tegen de uitgangspositie in de huidige Begroting 2025 om inzichtelijk te krijgen wat het effect voor de algemene reserve is. In de Begroting 2025 zijn namelijk reeds (vanuit voorgaande jaren) mutaties aan de algemene reserve geraamd. Samen met het beeld dat in deze Perspectiefnota wordt geschetst ontstaat vervolgens een nieuwe raming van de mutaties aan de algemene reserve voor de komende jaren:
Financieel beeld 2025-2029 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Toevoeging (+) of onttrekking (-) aan de algemene reserve cf Begroting 2025 | 2.118 | -6.555 | 4.488 | 344 | 2.247 | ||
Totaal financieel beeld | 7.361 | -4.612 | 2.532 | -2.009 | -3.350 | ||
Totaal na Perspectiefnota | 9.479 | -11.167 | 7.020 | -1.665 | -1.103 | ||
Waarvan structureel | 59.709 | 1.387 | 1.311 | -5.290 | -18 | ||
Waarvan incidenteel | -50.229 | -12.554 | 5.709 | 3.625 | -1.085 |
Dit leidt tot een totaalbeeld in bovenstaande tabel. Voor de begroting beoordeelt de Provincie het structurele aandeel hiervan. Daaruit blijkt dat in de jaren 2025 tot en met 2027 een structurele toevoeging aan de algemene reserve verwacht wordt. Dit slaat om in 2028, waarin een structurele onttrekking nodig is. Vanaf 2029 kantelt het beeld weer en koersen we vooralsnog op een (vrijwel) structureel sluitend beeld. Daarbij beweegt de weerstandsfactor zich in een aantal jaren richting het in de verordening opgenomen uitgangspunt van 1,4:
Financieel beeld 2025-2029 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Weerstandsfactor | 1,3 | 1,2 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
In het volgende hoofdstuk wordt een perspectief geschetst van de ambities en mogelijke knelpunten die Arnhem voor de komende jaren ook ziet ontstaan.